Invaliditetsintyg: Allt du behöver veta

08 augusti 2022
Helen Johansson

editorial

Hur du får tillgång till invaliditetstjänster

Ett invaliditetsintyg är ett viktigt dokument som bevisar en persons funktionsnedsättning. Det kan användas för att få invaliditetsförmåner, få tillgång till invaliditetstjänster med mera. I den här artikeln kommer vi att diskutera allt du behöver veta om invaliditetsintyg. Vi kommer att ta upp de olika typerna av intyg, hur man ansöker om ett intyg och vad man ska göra om man förlorar sitt intyg. Nu sätter vi igång!

invaliditet

Två typer av intyg

Det finns två huvudtyper av invaliditetsintyg: intyg om invaliditetsbidrag och intyg om invaliditetsförmåner. Intyget om invaliditetsbidrag är avsett för personer under 65 år som behöver hjälp med personlig vård eller förflyttning. Intyget om invaliditetsförmåner är till för personer över 65 år som behöver hjälp med personlig vård, förflyttning eller både och.

För att ansöka om ett invaliditetsintyg måste du fylla i en ansökningsblankett. Blanketten finns på webbplatsen för ditt lokala kontor. När du har fyllt i formuläret måste du lämna in det till ditt lokala kontor. Du måste också tillhandahålla bevis på ditt funktionshinder, till exempel ett läkarutlåtande.

Om du förlorar ditt invaliditetsintyg kan du ansöka om ett nytt på ditt lokala kontor. Du måste fylla i en ansökningsblankett och visa att du har ett funktionshinder. Det är viktigt att förvara ditt invaliditetsintyg på ett säkert sätt eftersom det krävs för många handikappstjänster. Om du har några frågor om invaliditetsintyg kan du kontakta ditt lokala kontor för funktionshindrade.

Slutligen bör du prata med din läkare eller annan sjukvårdspersonal för att få deras åsikt om huruvida ett intyg om funktionshinder är rätt för dig. De kan ge dig råd om hur du bäst hanterar ditt funktionshinder och om ett intyg kan hjälpa dig med detta.

Det är allt du behöver veta om invaliditetsintyg! Om du har några frågor kan du kontakta ditt lokala kontor. Tack för att du läste!

Fler nyheter